vrijdag 2 maart 2012

Reflectie 2: donderdag 1 maart

Vandaag begon ik met veel energie aan deze tweede audiovisuele stagedag. De kleuters waren ook weer ontzettend nieuwsgierig. Ik liet hen vandaag ook experimenteren met de filmtoestellen. Ik had er enkele voorzien. Ik besprak wel enkele afspraken met hen. Ik vind dit zeker nodig omdat deze toestellen heel erg lichtgeraakt zijn. Zeker het zijschermpje aan de camera is vrij gevoelig. Kleuters moeten goed weten hoe ze zo een camera vasthouden. De rest moeten ze zelf ondervinden.


De kleuters zijn de audiohoek precies al gauw gewoon. Ze zijn zo weg van alles wat er te vinden ligt. Ook de schilderijen blijven een echte hit. Ze zijn er zo weg van. Ze begrijpen maar niet hoe het komt dat het kan bewegen. Ook filmden ze vandaag de schilderijen. Als je het filmt, kan het schilderij ook bewegen. Dat vinden ze heel vreemd. Ikzelf kan hier ook niet een nuttige verklaring voor geven. Uiteindelijk vertelde één kleuter dat het kwam door de format, dus de voorgevel van het schilderij, dat heeft ribbeltjes. Zou het daardoor komen dat wij de foto op twee manieren te zien krijgen?


Kleuters filmden en trokken foto's in de klasomgeving. Ze zijn geboeid door alle materialen, spullen, boeken, personen, ruimte,...die zich in de klas bevinden. Ik liet hen voor de speeltijd de vrije weg in gaan. Ze kwamen spontaan foto's en filmpjes tonen. Ik zette ze dan op de PC en zorgde voor diavoorstelling.


Ook de filmpjes die de kinderen maakten, zette ik op de computer. Ik sloot op de algemene invoeger zes koptelefoons aan. Kleuters konden deze spontaan nemen uit de kast en insteken op de invoeger. Ik had hen dit eerder uitgelegd. De filmpjes sluiten achtereen op mekaar.


Ik zorg voor impulsen in de audiohoek. Ik vraag op zoek te gaan naar de foto die ze zien op de computer. Hiervan moeten ze opnieuw een foto kunnen maken, die eventueel exact hetzelfde is. Ik ga en bespreek samen met de kleuters de foto's zien. Ik laat de kleuters ook onderling (ZA) mekaar opdrachtjes geven van een foto.


Na de speeltijd nam ik de kleuters ook mee naar buiten om deze activiteit verder te zetten! De kleuters genoten ervan en namen microfonen mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten