dinsdag 6 maart 2012

Reflectie 4: dinsdag 6 maart

Het was vandaag een bijzonder leuke dag. Ik had extra audiovisueel materiaal voorzien (recorders, I-pod, koptelefoons). Ook zorgde ik voor een nieuwe invulling tijdens de activiteiten. Ik wil ervoor zorgen dat de kleuters gedurende hun leerproces kennismaken met uitdagende en leuke opdrachten die ervoor zorgen dat ze de audiovisuele wereld nog beter leren kennen en kunnen plaatsen.

Ik zorgde voor een geleide activiteit in de audiohoek. Hierop werkten we via een webcamprogramma waarbij kleuters de mogelijkheid krijgen zichzelf te filmen en te fotograferen via een weer iets nieuwere originele manier. Eerst en vooral liet ik hen kennismaken met de webcams. Je hebt verschillende soorten, bijvoorbeeld: diegene die je op je computer plaatst of diegene die zijn ingebouwd. Ik zorgde voor een duidelijke instructie. Al gauw merkte ik toch op dat dit bijna niet meer nodig was. Ze namen al snel de touwtjes in handen. Ik denk dat dit hoofdzakelijk ligt aan het feit dat deze kleuters van tegenwoordig al ontzettend snel weg zijn met de techniek van computers. Ik gaf hen de kans dit dan ook toe te passen bij de computercam. Ik liet hen experimenteren maar zorgde wel voor ruim voldoende afspraken.
De kleuters konden tal van acties uitvoeren in dit programma: van optische illusies tot nieuwe voor- of achtergronden op de webcam. Er stond in het programma duidelijk een FOTOTOESTEL of een FILMCAMERA vermeld. Hierdoor wisten ze ook wat aan te klikken. Ik begon deze activiteit steeds te begeleiden als er nieuwe kleuters kwamen. Zo had ik ook zicht op hoe elke kleuter hierop functioneert. Achteraf liet ik ze doen en trok ik de klas in. De kleuters vonden dit een super leuke activiteit. Ze hadden erg veel plezier en betrokken telkens voorbijwandelde kleuters erbij. Dit maakte het uiteraard nog leuker!

Mijn klassikale impressie vandaag vertrok ik vanuit de recorder. In het klasthema "wilde dieren" liet ik de kleuters de recorder doorgeven en hierin luisteren naar de klas en vertellen welk hun lievelings wild dier was. Je kreeg al gauw vreemde reacties omdat het voor hen spannend en vernieuwend was dat ze de klas en de kleuters zo goed konden horen door de koptelefoon. Door mijn KI zag je al gauw dat er veel interesse was voor het recordertje.

Mijn eerste zelfstandige activiteit was ditkeer gericht op het geluid. Ik heb de recorders bij de hand genomen en de kleuters uitgelegd wat ze hiermee moesten doen. Toch was ik ontzettend verschoten van hoe gauw de kleuters er hun plan mee konden trekken. Zij waren eerder mij aan het uitleggen hoe het in mekaar stak in plaats van ik aan hun. Dit vond ik zeker een pluspunt. Ook zorgde ik ervoor dat kleuters het aan mekaar lieten uitleggen. Ik vertelde hen duidelijk dat ze overal in de klas geluiden mochten gaan zoeken en deze moeten opnemen. Zij vonden dit ontzettend boeiend.
Ik heb deze activiteit in de namiddag ook buiten toegepast. Ik trok toen naar de grote speelplaats die bestaat uit een groot stuk natuur. Hierbij konden de kleuters ook meer aandacht geven aan vernieuwde geluiden, maar ook de kracht van het geluid (zacht, luid, mooi, lelijk, stil,...).

Mijn tweede zelfstandige activiteit bestond uit het gericht zoeken naar een foto. Ik had de foto's van afgelopen week afgedrukt. Twee kleuters kregen in de voormiddag de mogelijkheid op zoek te gaan in de klas naar diezelfde plek als op de foto en hier terug een foto van te trekken. Heel evident was dit niet altijd. Maar je merkte toch al gauw op dat andere kleuters in de klas de fotografen aan het helpen waren.

Samen met de kleuters was het weer een leuke, aangename audio dag.
Ze tonen steeds meer en meer interesse. Je moet steeds blijven zoeken naar nieuwere, uitdagende materialen of activiteiten in de audiohoek.

Volgende dagen tracht ik te werken met de volgende materialen en activiteiten:
-Microfonen en recorders;
-Geluidsboxen;
-Foto's via printer/kopie- aansluiting PC;
-Fotoverhaal via tekenprenten
-...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten