zaterdag 10 maart 2012

Foto weergave week2: maandag 5 maart t.e.m. vrijdag 9 maart

We hebben foto's getrokken vanuit een kopieerapparaat (printer). Ik bracht deze mee naar school. We werkten  met zwart/wit en kleur. Kleuters konden hier zelfstandig heel goed mee aan de slag. Ik zorgde voor begeleiding om de foto's met de kleuters te bekijken en te analyseren. Ik gaf hen de ruimte om te experimenteren met dit kopieerapparaat. Ze mochten met twee of alleen, met of zonder voorwerpen te werk gaan. Je ziet verschillende soorten van foto's. Knap! Ik heb hen gefilmd terwijl ze bezig waren (te zien bij film weergave).  Volgende week maken we hiervan een foto boekje waar de kleuters in de boekenhoek naar kunnen kijken.

























Ook werkten we deze week intensief rond optische illusies. Alvorens hier ik mee begon, moeten kleuters gericht met een fototoestel kunnen werken indien we de optische illusie willen doen slagen (zonder mijn begeleiding). Ik vertrok daarom vanuit enkele filmrolletjes (wel bekend van vroeger). Ik had er enkele uit karton en liet de kleuters opdrachten uitvoeren hiermee. Ze moesten foto's trekken en het kadertje voor de lens houden. Zo konden ze het beeld goed fotograferen zonder teveel te bewegen. Want het kadertje moest goed zichtbaar zijn. Dit verliep zeer goed. Kleuters hielp ik hierin vooruit.  Ik weet dat een deel van de kleuters hier goed mee op weg zijn. Als je aan hen vraagt een optische illusie foto te maken, dat er zijn die dit goed onder de knie hebben. Dit te danken aan de foto kaders die ervoor zorgen dat je de lens van een fototoestel zo concret mogelijk voor een beeld kunt houden. Bekijk de volgende fragmenten:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten