woensdag 21 maart 2012

EINDREFLECTIE - audio stage

Het einde van de stage is aangekomen. Ik heb de afgelopen weken (tijdens het opruimen, uitpakken, herbekijken van beelden) eens rustig nagedacht over de voorbije stage. Ik heb stil gestaan bij de beelden en klanken die ik opnieuw kon horen maar ook bij de materialen en de reflecties tijdens de stage. Hoe blik ik terug op mijn audiovisuele input gedurende deze stage?

Ik denk even terug aan volgende belangrijke vragen die ik voor mezelf opstel:

1. Heb ik de kleuters voldoende ontdek en experimenteer kansen gegeven?
Ik had een groot aanbod van materiaal. Ik zorgde voor een juiste onderverdeling in mijn audiohoek. Via mandjes en pictogrammen liet ik de kleuters duidelijk maken wat er zich allemaal schuilde in de mandjes. Ik zorgde voor ruim voldoende experimenteerkansen. Ook herhaling tel ik hier zorgvuldig bij. Het is belangrijk dat kleuters die kansen tot ontplooien en experimenteren voldoende en langdurig kunnen behouden. Ik overviel de kleuters ook niet met het materiaal. Zorgvuldig probeerde ik dagelijks een andere verrijking van audio materiaal aan te bieden. Dit werkte ook stimulerend bij de kleuters. Zo kreeg je ook een beter beeld welke interesse elke kleuter heeft.

2. Hebben ik de kleuters een beter beeld doen scheppen over beelden en geluiden? Hebben zij een andere waarde tegenover een bepaald geluid of beeld gekregen?
Ik had nooit gedacht dat kleuters, door zo intensief hiermee bezig te zijn, toch een beter beeld zouden kunnen scheppen over geluid en beeld. Maar door nu eens intensief 2.5 weken bezig te zijn, besluit ik iets helemaal anders.
Tijdens zo een stage is het belangrijk (eender welk thema of project je uitwerkt) dat je proces goed in mekaar moet zitten. Spring met kleuters niet zomaar van de hak op de tak. Dat is mij al gauw duidelijk geworden tijdens deze stage. Laat kleuters via ontdekken stilletjes aan doorstromen naar activiteiten die een bepaald leerdoel voor ogen hebben. Zo schep je met hen een bepaalde waarde door meer oog te krijgen voor details. Maar ook alternatieven gaan bekijken en opzoeken (webcams, bewerken, foto's afdrukken,...). De audiovisuele wereld staat niet stil. Uit mijn reflecties kom ik wel tot bepaalde vaststellingen:
- Niet alle kleuters staan open voor dit materiaal. Ik had één tot twee kleuters die er weinig behoefte tot hadden. Ondanks de extra uitdaging die ik lanceerde in mijn activiteiten;

- Kleuters maken stilletjes aan keuzes. Door voldoende verrijking van heel wat materiaal besluiten kleuters plots wat hen het meest aanspreekt. Dit verschilt van kleuter tot kleuter;

- Er zijn kleuters die nood hebben aan ruim voldoende herhaling van activiteiten om het geluid of beeld intenser te beleven;

- Als kleuteronderwijzeres moet je aardig goed opletten voor differentiatie. Zorg dat kleuters (zwak of sterk) goed mee zijn in je opdrachten. Zorg voor voldoende alternatieven indien iets niet leuk.

NOTA: Wel heb ik spijt dat ik één activiteit niet heb gedaan, die tijdens de intro dagen zeer leuk werden voorgesteld, namelijk het werken met een overheadprojector. Maar ik zag de haalbaarheid in mijn weekschema ook niet echt zitten. Mocht ik iets langer in de klas gestaan hebben, zou ik de activiteit zeker gepland hebben.  Want ik denk dat deze activiteit ook zeer sterke kanten biedt in het groeiproces van beeld en klank. Mijn proces gaat stap voor stap vooruit, maar niet van de hak op de tak. Soms wel, soms niet!

3. Creëerde ik een krachtige leeromgeving in mijn audiovisuele activiteiten?
Ik denk dat ik dat eerlijk gezegd wel gedaan heb. Ik liet de kleuters niet zomaar 'spelen' in mijn audiohoek. Neen, ik zorgde voor een krachtige omgeving waarin kleuters voldoende kansen hadden om zich te ontplooien en te ontdekken. Kleuters kregen voldoende stimulans en impulsen van mij. Ik gaf hen tips en probeerde de interactie zo goed mogelijk op te volgen en hierop in te gaan, samen met de kleuters.

4. Ging ik voldoende in interactie met de kleuters? Deden zij dit ook onderling? Wat leer ik hieruit?
En of! Ik heb de voorbije 2.5 weken zeer goede interacties gehad met de kleuters, maar ook zij met mekaar. Ik zorgde elke dag voor korte praatmomenten waarin ik met de kleuters stil stond bij de activiteiten, materialen en meningen over de audiohoek. Ook kleuters zorgden onderling voor een sterke interactie. Tijdens heel wat activiteiten werd dit duidelijk. Ongelooflijk hoe kleuters met mekaar kunnen spreken over activiteiten en hierbij hun mening aan mekaar kunnen verkondigen. Wat ook heel erg belangrijk was tijdens deze stage was de sociale ontwikkeling die ik erbij nam. Kleuters moesten samen per twee aan een fototoestel werken. Hierdoor leerden ze ook mekaar's ideetjes kennen en hun beurt afwachten. Ze leren ook van mekaar, hoe dit die kleuter dat en hoe zie ik het. Ik leer als kleuteronderwijzeres dat ik zorg voor voldoende impulsen. En kleuters de kans geef tot interactie met mekaar tijdens activiteiten.

5. Hoe ging ik om met de kleuters die een bepaald hoor of kijk achterstand hebben? Wat deed ik?
Ik probeer deze kleuter(s), wanneer die in mijn audiohoek zijn, extra aandacht te geven door concreter de oefening of activiteit uit te leggen. Ik probeer hem/haar ook individueel te benaderen door te beginnen vanaf nul en zo stilletjes aan de activiteit moeilijker aan te gaan tot wanneer hij/zij zegt stop. Toch blijft het heel moeilijk. Gelukkig ben ik toch op zoek gegaan naar boeken of info cd-roms waarbij intens luisteren en horen  voorop staan. Ik kwam terecht bij een ervaringsgericht onderwijskundige map waarin Ferre Laevers kleuters via opdrachtkaarten dichter bij geluid en beeld laat komen.
Via deze CD roms gaat het over hoe Wardje kijkt en hoort. Wardje hoort niet goed, hoe hoort Wardje zijn omgeving? Welke geluiden komen er aan te pas? Ook dit heb ik extra kunnen integreren gedurende mijn stage en het had aantrek tot bij alle kleuters. 

6. Was mijn proces sterk genoeg? Aan wat merkte ik dit?
Als ik een groeilijn voor de kleuters maak wat betreft audiovisueel werken, merk ik zeker dat er een samenhang is van een goed, zorgvuldig en mooi proces. Toch besef ik, door zo intensief hiermee bezig te zijn, waar het op bepaalde vlakken beter kan. Ik vind dit ook goed dat ik ook de werkpunten hiervan kan ervaren. Er zijn uiteraard activiteiten geweest, die misschien ver boven het niveau van de kleuters lagen. Maar ergens ben ik blij dat ik ze met hen heb uitgetest. Ik leer hier zelf uit en zie bij mezelf dan ook vooruitgang op gebied van flexebiliteit en aanpassing van activiteiten. Voor de rest ben ik wel tevreden over het proces. Ik heb al de kleuters voldoende kansen gegeven en die hebben ze met veel plezier genomen.

7. Wat deed ik met het resultaat van de kleuters?
De kleuters hebben ontzettend veel foto's en filmpjes gemaakt. Zeer belangrijk vind ik dat hiermee ook iets gedaan wordt. Het product is niet belangrijk. Maar de waarde van het product wel. Via terugblikmomenten werd dit al gauw zeer duidelijk. Kleuters kregen eigen foto en filmmateriaal te zien. Ikzelf filmde ook heel wat activiteiten, dit voor mezelf, om 's avonds, maar ook overdag te zien waar iets misloopt en waar niet. Het was voor mezelf uitermate belangrijk dat ik de kleuters kon bezig zien 's avonds terwijl ik aan het reflecteren was. Ook bekeek ik de beelden en klanken van de kleuters erg grondig. Niets zo belangrijk dan dan. Het werk dat de kleuters hierin gestopt hebben, vatte ik samen tot een mooi geheel en gaf ik hen vandaag mee op cd-rom. Kleuters vinden het ontzettend leuk om hun werk ook thuis te tonen. Ik had al veel reacties gekregen van ouders. Maar ook voor hen is het leuk om te zien hoe actief hun kinderen  bezig zijn met deze audiovisuele wereld rondom hen.

Algemeen besluit

Ik heb mijn taak als stagiaire deze stage ten zeerste heel serieus genomen. Ik heb alvorens heel erg goed nagedacht en vooral zelf geexperimenteerd. Ik denk dat dat ook vaak de grote positieve doorslag had op mijn activiteiten. Ik wist op voorhand goed genoeg wat ik wou en wat ik deze kleuters wilden bijbrengen. Ik heb gezocht naar nieuwe fascinerende activiteiten die niet aller daags zijn. Ik heb kansen gegeven aan activiteiten die misschien niet altijd haalbaar zijn. Maar het resultaat mag er wezen. Ik had naar het einde van de stage een groep dol enthousiaste kleuters, die stuk voor stuk, wel iets konden vertellen over de audiovisuele wereld rondom hen die zij afgelopen drie weken hebben mogen beleven. Ik kijk daarom ook met een zeer positieve blik terug op deze stage. Voor mij had het nog een weekje langer mogen duren. Ikzelf heb weer meer bijgeleerd over het proces en van de kleuters!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten