vrijdag 16 maart 2012

Reflectie 9: maandag 12 maart

Vandaag was het een leuke dag geweest. Ik gaf de volgende activiteiten in het leraarslokaal. Ik wou de kleuters weer wat meer doen stil staan bij geluid en beeld. Ik heb gewerkt rond enkele CD-ROMS van het ervaringsgericht kleuteronderwijs.
Via de spelen "oogjes open" en "oortjes gespitst" werk je op een spelenderwijze en educatieve manier rond klank en beeld. Het spel "oortjes gespitst" vertrekt vanuit een personage, genaamd Wardje. Wardje is iemand die niet zo goed hoort. Kleuters luisteren naar het verhaal van Wardje via de computer (activiteit van vier kleuters), vervolgens krijgen ze het verhaal te horen hoe dat Wardje het zou horen met zijn oren. Dit geluid is helemaal anders. Achteraf geef ik hen opdrachtkaarten via de CD-ROM. Kleuters krijgen oefeningen waar ze op zoek gaan naar geluiden op foto's. Achteraf gaan ze geluiden herkennen en oplossen. Ze krijgen dan prenten en moeten aandachtig luisteren naar het geluid (bijvoorbeeld: glas, sleutelhanger, blik, stoel,...).

"Oogjes open" gaat meer over het beeld dat kleuters zullen zien en hierbij beelden kunnen analyseren.

Hieronder een voorbeeld van de CD-ROM waarmee ik gewerkt heb.

Kleuters waren ontzettend enthousiast over de activiteit. Wat me wel opvalt is dat de de kleuters die niet actief mee participeren met de activiteiten geluid, het moeilijker hebben om bepaalde activiteiten te begrijpen of om zo goed mogelijk uit te voeren die draaien rond geluid. Dat maakt het proces over de klas wel moeilijk. Een gedeelte is mee, een ander gedeelte minder. 

De activiteit sloeg alvast erg goed aan. Ik zorgde dat vier koptelefoons werden aangesloten aan de computer. Kleuters kregen de kans om onderling op zoek te gaan naar de geluiden via de computer. Ik heb hen ook gefilmd en post het zo zo gauw mogelijk in filmweergave van deze week.

Vervolgens liet had ik begeleide activiteit in petto. Ik had enkele foto's meegebracht, hierbij liet ik geluiden horen via de recorder. Twee kleuters zaten langs mij en moesten aanduiden welke prent hoort tot het bijpassende geluid.
Dit verliep vlot omdat ik met foto's uit de klas werkten die de kleuters zelf hadden getrokken, met de geluiden die de kleuters hadden opgenomen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten