zondag 12 februari 2012

Vormingsdagen klank en beeld

Dinsdag 31 januari en woensdag 01 februari kregen wij twee dagen lang bezoek van Stijn en Emiel. Stijn werkt voor AIFOON te Gent en Emiel volgt er momenteel stage (http://www.aifoon.org/) . Als je de link opent zie je een ontzettend knappe website die de kijkers en bezoekers wilt meenemen in een verhaal vol klank en beeld. Wat de website super maakt, is dat er achter elke klik, elk vakje of deurtje dat je wilt openen er zich een bepaald geluid vormt. Dit heeeft AIFOON zelf gemaakt. Knap!

De twee vormingsdagen waren dus ook heel erg leuk in mekaar gestoken. We leerden stap voor stap kennismaken met de geluiden in onze maatschappij. We leerden geluiden analyseren en koppelen met andere geluiden, beelden of zelfs voorwerpen.

Stijn en Emiel lieten ons experimenteren met voorwerpen die voor geluid zorgden. Ze lieten ons in contact komen met nieuw materiaal (recorders) waarmee we geluid op een zeer sterke manier konden opnemen. Heel fijn vond ik dit. Ik heb er zelfs 's avonds op kot een leuk spelletje meegespeeld: http://www.youtube.com/watch?v=z_J3u53lpnc
Ik heb het nadien op Facebook gepost. Iedereen reageerden erop omdat ze het fascinerend vonden hoe moeilijk het nu in feit is om zo een geluid waar te nemen. Wat is dat geluid? Welke klanken hoor ik? Zachte of harde klanken? Wat roept het bij mij op? Enzovoort...

Tijdens de twee vormingsdagen probeerden we ook geregeld terug te kijken naar kleuters. Hoe zouden we deze activiteiten die op eigen niveau zijn, kunnen toepassen op het niveau van kleuters. Ik probeer zelfstandig al te brainstormen.

Om de twee vormingsdagen af te sluiten, bekeken we het volgende filmpje. Het beeld is een fragment uit een film, de klank daarentegen maakten we volledig zelf. http://www.youtube.com/watch?v=aXShi1pd7F0&feature=youtu.b

Twee leuke vormingsdagen gehad. Voor herhaling vatbaar.

Boodschap van de dag: Stijn vertelde ons dat alle films die worden gemaakt en worden opgenomen de geluiden eerst van dichtbij en apart worden opgenomen. Denk tijdens een film bijvoorbeeld aan de deurbel, toetsenbord, voetstappen, vlieg, schakeling in de wagen... Zo komt het geluid nog sterker naar voor in een film. Fascinerend! Het eerst volgende filmpje dat ik zelf maak, ga ik die tip ook eens uit proberen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten