zaterdag 25 februari 2012

Voorlopige PLANNING woensdag 29 februari - t.e.m. vrijdag 16 maart

Ik plan de volgende activiteiten in mijn weekschema van woensdag 29 februari t.e.m. vrijdag 16 maart. Ik schenk aandacht aan een goede voorbereiding door: een goede opbouw en een sterk proces gedurende de activiteiten, boeiende impressie en terugblikmomenten. Ik hou de ontwikkelingsdomeinen met hun OA aspecten goed in acht en probeer deze zo intensief mogelijk te integreren in mijn lessen. We werken deze stage rond ontluikende vaardigheden. Ik geef hierbij dus ook extra aandacht aan de ontluikende gecijferdheid en geletterdheid in mijn lessen (denk aan paginanummers met kleuters plaatsen op tekeningen dat tot slot een echt boekje kan worden voor in de boekenhoek). We willen de volgende thema's: vulkanen, boeken en wilde dieren via audiovisuele input een extra touch geven. Hieronder kun je de mogelijk activiteiten terugvinden.

Weekplanning weldra online!
BEELD
a) BA: Zoektocht van foto's doorheen de klas -->speelplaats en school -
b) BA/ ZA - Fotoshoot van kinderen (pasfoto) in/uit thema;
c) BA/ nadien ZA - Experimenteerkoffer waarin tal van foto's, visuele materialen in te vinden zijn waarmee kleuters kunnen experimenteren tot fotografie;
d) BA: Nieuw experiment: foto's trekken aan de hand van een kopieer apparaat (printer aansluiten op computer): bijvoorbeeld:















e) ZA - Kleuters tekenen in functie van hun thema of buiten thema een tekening. Terwijl trekken ze er foto's van tijdens hun proces van tekenen. Achteraf kan de leerkracht samen met de kleuters terugblikken op de tekening. Ze plakt de foto's achter mekaar in een dia.
Bijvoorbeeld: http://vimeo.com/21446623
f) BA: KO heeft enkele foto's getrokken. Twee groepjes. Ze geeft elk twee à drie kleuters een fototoestel. Kleuters gaan die foto proberen na te maken.
g) Korte BA - snel over tot ZA: Webcam programma op de computer. Ko geeft eerst korte instructie maar laat kleuters nadien zelf ontdekken. Kleuters kunnen experimenteren met de webcam die foto's van hen trekt. Nadien kunnen ze het makkelijk bewerken door een paar kliks met de muisknop. (Ik zorg voor de zekerheid voor een stappenplan -- oudste kleuters)
Bijvoorbeeld:




















Of als je verder wilt gaat op optische illusies of gradatie kan je hen steeds ook nieuwe soorten van bewerkingen aanbieden in dit programma.
Ook kan je je gezicht veranderen in een ander soort figuur (zie filmpje volgend bericht).
De vormen tuxpaint en paint zelf kun je in dit webcamprogramma bewerken. Ook voor kleuters is dit super handig en helemaal niet moeilijk. Ze kunnen hier vrij in bewegen.

h) BA: Met kleuters de ruimte observeren en exploreren met audiovisueel materiaal: de wereld op z'n kop bekijken. Met kleuters babbel momentjes ondersteboven houden. Hoe voelt dat? Wat zien we? Vinden we dat leuk? Waarom niet? Verandert ons beeld? Akelig? Spannend? Interactiemomenten. (ondersteboven, al liggend, van dichtbij, van ver, via kijkmateriaal aka verrekijker, spiegel,...)
i) ZA: Ik integreer hun werkjes in de boek en luisterhoek. Kleuters kunnen de zelfgemaakte verhalen bekijken.


j) ZA: Ook de activiteit van het geluid na tekenen kan achteraf gebruikt worden in de luisterhoek. Kleuters luisteren naar geluiden en proberen de tekening (wat kleuters zelf maakten) van het geluid te onderzoeken. Experimenteren met het geluid.



k) Doorverwerkingsactiviteit als ZA: kleuters kunnen van de foto's een spel memory spelen EN KO kan puzzel in mekaar steken met de beelden die kleuters gemaakt hebben




GELUID
a) BA en ZA: Geluidenkoffer waarin kleuters via begeleiding eerst en achteraf zelfstandig kunnen exploreren wat voor geluiden er allemala bestaan met tal van voorwerpen;
b) BA: Met kleuters op zoek gaan naar zachte en harde geluiden. Wat is zacht? Wat is hard? Eerst hen laten onderzoeken en experimenteren wat zacht of hard is. Opnemen met didactfoontjes, maar ook camera's (lens afzetten);
c) ZA: Geluiden van thuis naar de klas brengen;
d) BA en ZA: Geluiden raden die kleuters zelf hebben opgenomen met didactfoontje of camera (lens af);
e) BA klassikaal: ZEN moment inlassen met de buiten geluiden die kleuters hebben opgenomen;
f) BA eerst, nadien meteen ZA: Kleuters blinddoeken en hen in groepje laten raden welk geluid het is;
g) BA en ZA: Geluid proberen te tekenen aan de hand van geluiden die kleuters op voorhand zelf hebben opgenomen, maar ook nieuwe geluiden. Wat roept dat bij hen op?;
h) BA: Zoals tijdens de vormingsdagen maakten we zelf geluid op een videofragment. Met de kleuters geluid maken dat we nadien plakken op een filmfragment;
i) ZA: Kleuters nemen geluiden op in de klas

FILM (op basis van geluid en beeld)
a) Foto's met de kleuters bespreken en ze zelfstandig hier geluid op laten opnemen;
b) Omgekeerd- geluid laten horen en zij maken zelfstandig foto's van beelden die erbij zouden horen;
c) Muzische inbreng: lied maken met de kleuters over audio (extra), aan de hand van beeldmateriaal van hen;
d) Boodschap van algemeen prut: kleuters vertellen in een TVbox aan de hand van prenten en geluiden die ze horen;
e) kleuters kunnen via CyberYoulinkCam filmpje opnemen;
f) camera man van de dag;



Terugblikmomenten en impressies:



Ik voorzie ZEKER per week twee impressies en twee waardevolle terugblikmomenten met de kleuters. Terugblikmomenten ga ik wel meer proberen in te lassen als afsluiter van de dag. Zo reflecteren de kleuters, als ik, terug op de leuke en minder leuke momenten van de dag. Maar ook de bijzondere, nieuwe impulsen die zij die dag gekregen hebben krijgen een extra waarde. Kleuters horen en leren van mekaar.



Mijn terugblikmomenten kunnen gebeuren via: de beamer (pas 2de week in bezit); via laptop klassikaal of tot slot via een TV box waarin de kleuters vertellen aan de andere wat zij die dag zo bijzonder of niet vonden



Naar het einde van de stage ga ik ook iets doen met het proces dat de kleuters hebben meegemaakt tijdens de 2.5 weken dat ik in hun klas was. Ik maak een compilatie van alles wat ze gedaan hebben. Ik giet dit in een kortfilm en bezorg elke kleuter hiervan een disc op het einde van de stage. Het gaat hier niet om het product maar ik geef wel aandacht aan de waarde van alles wat zij gedaan hebben. Terugblikken doe je ook thuis, samen met je gezin, broers en zussen. Deze disc is niet mijn product, maar het product dat de kleuters hebben gemaakt dankzij een sterk proces.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten