donderdag 8 maart 2012

Reflectie 5: woensdag 7 maart

Vandaag was het een kort, maar krachtige dag. Ik voorzag weer enkele activiteiten. Ik merk wel aan mezelf dat ik graag voor alle opdrachten mijn tijd neem met de kleuters. Ik herhaal ook erg veel want er zijn kleuters die dit nodig hebben (experimenteren). Ik probeer zoveel mogelijk aan te bieden op een dag. Vandaag had juf Sarah een doorschijfsysteem ingelast. Per twintig minuten kreeg ik een ander groepje in mijn audiohoek. Ik had volgende activiteiten voorzien en heb deze proberen uit te voeren op belissing van wat de kleuters wouden en wat hen interesseerden.

Mijn andere zelfstandige activiteit bestond uit het tekenen via de webcam. Kleuters hebben alvorens de mogelijkheid gehad om kennis te maken met de webcam van een computer (zie filmpje). Zij konden dan zichzelf filmen en fotograferen op zeer bijzondere manieren. Ditkeer ging ik een stapje verder en liet ik hen kennismaken met het tekenen op de webcam. Zo kregen ze een beter zicht op hun beedl dat zij zien op de computer. Wat gebeurt er als ze over hun gezicht tekenen? Wie zien ze nog wel? Wie niet?
Ik filmde de kleuters hier ook bij en ik heb een filmpje waarbij je kleuters technisch aan de gang kunt zien tijdens zulke handeling aan de computer.

Mijn begeleide activiteit was ditkeer al iets moeilijker. Ik had de kleuters filmrolletjes laten zien. Ik zocht samen met hen uit wat hiervan het opzet is. Wat wordt hiermee gedaan? Kenden ze dit? Wat zie je erop? Ik had zelf in de winkel afgelopen week filmkaartjes gevonden in de vorm van een filmrolletje. Ditkeer ging ik met de kleuters gerichter foto's trekken. Ze moesten dus al erg goed kijken naar hun beeld op hun fototoestel en vervolgens het filmkaartje voor iets houden dat ze wouden fotograferen. Zo kreeg je een beeld in een fotokader (foto's volgen nog).
Ik moest hier wel wat begeleiding in geven. Ik liet dit bijvoorbeeld om de beurt één of twee kleuters doen (wegend doorschuifsysteem moest het allemaal snel gaan).

Als extra en laatste activiteit had ik ook de geluiden van dinsdag op de computer gezet. Ik liet de kleuters hier intens naar luisteren. Ze moesten onthouden wat ze hoorden en aanduiden op één van de foto's waarvan zij denken dat het geluid herkenbaar is. De kleuters vonden dit ontzettend leuk, maar ook niet makkelijk. Sommige geluiden gaven moeilijk aan wat het zou zijn. Ik probeerde dan samen met hen hiernaar op zoek te gaan door hen allerlei vragen te stellen: zacht of luid? Leuk of niet? Mooi of lelijk? Herkenbaar of niet?
De kleuters geraakten door dit klein momentje wel enorm geboeid door de geluiden die ze hoorden via de koptelefoon.

Naar donderdag toe probeer ik deze te herhalen en kleuters hier nog mee in contact te laten komen.

Foto's zie fotoweergave.
Filmpjes vrijdag online(!)wegens kotnet de weinig download om filmfragmenten te posten


Geen opmerkingen:

Een reactie posten