woensdag 21 maart 2012

Reflectie 12: donderdag 15 maart

Gedurende de voormiddag zorgde ik voor enkele activiteiten te samen in de audiohoek. Ik liet de kleuters per twee samen drie opdrachten uitvoeren. De eerste zelfstandige activiteit was achter de computer zelfstandig de foto's bewerken en afdrukken. Kleuters mochten elk drie foto's kiezen. Ik liet hen hier zelf in werken en stoorde hen niet. Dit was vooral herhaling in de audiohoek. De kleuters vonden dat gisteren erg leuk en het is te boeiend om dit niet meermaals te herhalen.

Mijn andere activiteit bestond uit het analyseren van foto's. Hierin gaf ik begeleiding. De kleuters kregen verschillende foto's te zien (afgedrukt): bewerkt, verkleurd, wazig, gepuzzeld,... Kleuters moesten onderling bespreken wie ze op de foto zagen? Hoe herkennen ze die persoon? Waarom zijn ze zo zeker? 
Dit sloeg ontzettend goed aan bij de kleuters. Vervolgens hing ik de foto's ook op aan de muur. Kleuters zijn hier heel fier op. Om de activiteit moeilijker te maken besloot ik de geluiden van de kinderen (recorder: waarin ze hallo zeggen) erbij te nemen. Ik liet om de beurt enkele geluiden van kleuters horen. Nu moesten de kleuters goed luisteren en kijken. Want ze moesten op zoek gaan welke stem bij de juiste foto hoort. Leuk was dit!
Kleuters leren ontzettend veel van mekaar in deze opdracht. Ze gaan hierdoor met mekaar in interactie en bespreken hierin hun meningen. Ze leggen uit waarom zij het zo horen en niet zo. Dit was erg boeiend tijdens deze activiteit.

Vervolgens was er nog aan andere zelfstandige activiteit waarin ik twee kleuters liet kijken naar foto's op de andere computer. Samen moesten ze per foto (tien) op zoek gaan naar een geluid dat hetzelfde klinkt als de bijhorende foto. Dit moest daarom niet hetzelfde geluid te zijn. Maar een geluid waarvan zij denken dat het erg aansluit bij hun foto. Hierin moest ik eerst een goede aanzet geven (met voorbeeld), maar ze waren al gauw weg met de opdracht. Als ze dit gedaan hadden, mochten ze nog enkele keertjes luisteren en spelen op het spelletjes van Wardje en op zoek gaan naar de geluiden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten