vrijdag 2 maart 2012

Reflectie 1: woensdag 29 februari

Ik keek ontzettend uit naar de eerste stagedag. Hier had ik lang genoeg op gewacht. Ik was dinsdag 28 februari het klasje gaan klaarzetten. Ik was blij dat deze stage begon, omdat ik nu eens intensief dit audiovisueel materiaal kon inzetten.


Woensdag 29 februari viel de hoek in de klas al heel snel op. Al de kleuters kregen maar niet genoeg van de materialen die zich in de hoek bevonden. Ik legde tijdens het keuzeproces aan de kleuters uit wat ze van kunnen verwachten de komende drie weken.


Ik vertrok mijn eerste GA en ZA vanuit een activiteit met schilderijen (zie filmpje). De schilderijen liet ik hen ontdekken. Ik liet hen kijken naar foto's en schilderijen. Ze waren ontzettend geboeid. Ze vonden het vreemd wat ze zagen op de foto. Nadien liet ik heb kennismaken met de audiohoek. Ik zorgde voor een duidelijke uitleg. Ik stelde hen voor aan het mandje met de fototoestellen. Al gauw viel het mij op dat ik niets moest uitleggen. Ik gaf hen per twee een fototoestel en liet hen zelf experimenteren hoe zo een fototoestel te werk gaan (aanzetten, foto's trekken, uitzetten, bekijken). De kleuters waren hier ontzettend gauw mee weg. Ik liet de enkele de ZA uitvoeren doorheen de klas om zo foto's te trekken van alles wat ze zagen en leuk vonden. De GA zette ik verder uit door de schilderijen de fotograferen die we alvorens hadden bekeken. Dit vonden ze erg leuk. Achteraf liet ik hen ook op eigen basis andere materialen fotograferen.


Naar het einde van deze halve dag, liet ik de kleuters al de foto's zien die zij hebben gefotografeerd. Ik zorgde ook voor een diavoorstelling op de andere computer waarbij alle kleuters konden kijken. Dit was erg leuk.


Ik ben benieuwd naar morgen. TIP: Ik zorg naar de volgende dag voor een extra blad waarbij al de kleuters hun namen zijn vermeld. Zo zie ik als KO wie er wanneer en met wat gewerkt heeft. Zo schenk ik aandacht aan voldoende observatie van deze hoek en de kleuters die er in contact mee komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten